nuffnang

Tuesday, March 2, 2010

Nikon D5000 Atau Canon 500D

Salam keamanan..Di sini MM (Munajat Mukmin) nak memberi pandangan sebuah kamera digital DSLR yang menjadi pilihan antara Nikon D5000 atau Canon 500D yang terkini DSLR daripada dua pengeluar yang terkenal di dunia. Baik, jika anda masih tidak boleh menentukan fikiran anda, dan jika anda adalah tidak yakin yang anda mahu LCD lancar daripada Nikon atau atasan mutu imej Canon.

Kedua-dua Nikon D5000 dan Canon 500D dapat menghasilkan imej-imej hebat dengan seting ISO yang sama dan Canon 500D mempunyai 15.1 megapiksel, manakala D5000 mempunyai 12.3 megapiksel. Resolusi lebih tinggi Canon 500D tidak semestinya menjamin imej lebih baik. Ini kerana Nikon D5000 mempunyai satu skrin LCD lebih kecil, tetapi ia menawarkan satu LCD lipatan untuk mengambil gambah yang kreatif. Di samping itu. Canon 500D rasanya lebih “plastik”. Kedua-dua buah kamera menyifatkan penangkapan video HD keupayaan, dengan Canon 500D mempunyai HD yang benar pada 1080p.

Kedua-dua buah kamera menawarkan teknologi terkini dengan harga yang menarik. Jika anda berminat Nikon, pilihan ini amat sesuai untuk sesiapa yang baru mula atau ingin belajar mengambil gambar.Sebalikny jika anda berminat Canon,inilah pilihan anda. Jika harga adalah penting, baik, Nikon D5000 berharga RM400 lebih kurang daripada Canon. Jika anda perlu LCD lancar, Nikon 5000 adalah pilihan akhir. Jika 1080p video HD adalah apa yang anda mahu, Canon 500D adalah pilihan ketara. Terdapat tidak perbezaan yang besar dalam mutu imej akhir antara Nikon D5000 dan Canon 500D. Kedua-dua buah kamera boleh mengambil imej-imej yang baik.

Jadi, keputusan muktamad mungkin pergi ke ergonomi dan bersesuaian tangan anda lebih baik. Pergi ke kedai dan menangani kedua-dua.Ergonomi hanya ada satu lagi perkataan yang bermaksud semua kira-kira baik kamera muat tangan.Nikon D5000 dan Canon500D adalah kamera-kamera SLR digital yang bersaiz kecil. Saiz kecil kamera-kamera ini juga menterjemahkan bahawa jika anda telah dapat jari-jari yang panjang atau tangan besar kamera-kamera ini tidak mudah untuk digunakan.

Akhir kata dari MM (Munajat Mukmin), anda sepatutnya berupaya menentukan kamera yang lebih baik . Yang penting, pilihlah kamera yang anda suka dan sesuai.

1 comment:

  1. Adakah anda tahu??? Saya tak tahu cikgu... Nak tanya.. ERGONOMI tu pe????

    ReplyDelete